KATEGÓRIE BICYKLOV


All Mountain/Enduro

Celoodpružené horské bicykle určené pre svižnú jazdu ťažkým terénom. Zdvihy odpruženia sa najčastejšie pohybujú približne v rozmedzí 130 až 160 mm. Spadá sem aj kategória Enduro, ktorú často charakterizujú o niečo nižšie zdvihy (100 až 130mm).

BMX
Bicykle pre bikros s veľkosťou kolies 20“ a 24“ s jedným pevným prevodom. Sú určené predovšetkým pre špeciálne bikrosové okruhy.

Citybike

Bicykle určené pre jazdu po meste, napr. do zamestnania. Vyznačujú sa dobre ovládateľnou geometriou a jednoduchou obsluhou aj údržbou. K ich výbave väčšinou patria blatníky, osvetlenie, či kryt reťaze. Radenie často zabezpečuje viacrýchlostný zadný náboj.

Cruisery
Bicykle pripomínajúce stavbou motocykle typu chopper s vysoko umiestnenými riadidlami a natiahnutým posedom. Tieto bicykle sú stavané skôr na efekt, než ako bežný dopravný prostriedok.

Cyklokros

Špeciálne bicykle určené na pretekársky cyklokros.

Dámske horské bicykle
Dámske horské bicykle v pevnom aj celoodpruženom prevedení. Bicykle sa vyznačujú kratším rámom a niektorými komponentmi prispôsobenými ženskej anatómii. Užívateľskej skupine je často prispôsobený aj dizajn.

Detské bicykle

Jedná sa o detské bicykle s veľkosťou kolies do 24“, ktoré nie je možné zaradiť do kategórie detských horských bicyklov.

Detské horské bicykle
Detský horský bicykel určený na jazdu v teréne. Do tejto kategórie sú zaradené bicykle do veľkosti kolies 24“.

DH zjazdové bicykle

Špeciálne jednoúčelové bicykle so zdvihom odpruženia od 180 mm určené výhradne na jazdu z kopca v náročnom teréne.

Dirt

Špeciálne bicykle pre skokanské disciplíny, ktoré sa často pohybujú vo vzduchu. Musia byť malé, maximálne obratné a musia vydržať tvrdé dopady.

Fitness bicykle
Fitness bicykle predstavujú variantu cestných bicyklov na kondičné jazdenie. Vyznačujú sa rovnými riadidlami, pohodlnejším posedom a často aj trojprevodníkom.

Freeride
Tieto bicykle charakterizuje skôr zjazdový posed a ešte vyššie zdvihy odpruženia, než ponúka kategória All Mountain, približne 150 až 200 mm. Jedná sa o bicykle do vysoko náročného terénu, u ktorých je kladený hlavný dôraz na odolnosť a výbornú ovládateľnosť.

Freestyle
Bicykle určené do Freestyle- parkov a skate-parkov na prevádzanie náročných akrobatických trikov, ale aj na „pouličné vyvádzanie“.

Crossové bicykle

Univerzálne bicykle spájajúce výhody cestných a horských bicyklov. Sú určené na jazdu po ceste a v ľahkom teréne. Vyznačujú sa väčším priemerom kolies /28“/ než je pri horských bicykloch /26“/, univerzálnym dezénom plášťov, rovnými riadidlami a tromi prevodníkmi.

Cestné bicykle
Cestné bicykle určené na jazdu po asfaltových komunikáciách s výnimkou bicyklov pre triatlon. Podmienkou zaradenia do tejto kategórie sú klasické cestné riadítka, tzv. „barany“.

Trekkingové bicykle

Bicykle podobného charakteru, ako sú crossové bicykle, ale už vybavené na premávku po cestných komunikáciach (blatníky, osvetlenie, zvonec, prípadne nosič batožiny a pod.)

Triatlon/Časovka

Cestné bicykle určené na triatlonové preteky a cestné preteky v časovkách. Charakterizuje ich špeciálna geometria a aerodynamický posed.

XC full suspension

Celoodpružený bicykel na cross country. Vhodný na jazdu krajinou, v akomkoľvek teréne. Horský bicykel s odpruženou zadnou stavbou rámu a odpruženou prednou vidlicou.

XC hardtail

Bicykel na cross country. Vhodný na jazdu krajinou, v akomkoľvek teréne. Klasický horský bicykel s pevným rámom a pevnou či odpruženou prednou vidlicou.

 

Ako určiť správnu veľkosť rámu?

Ak ste si vybrali typ bicykla, ktorý vám bude čo najviac vyhovovať po stránke využitia, je dôležité vybrať si bicykel tiež podľa veľkosti.Veľkosťou bicykla sa rozumie dĺžka sedlovej trubky.

Na horských, krosových a trekkingových bicykloch sa tento údaj uvádza v palcoch. Na cestných bicykloch je väčšinou tento údaj uvádzaný v centimetroch alebo milimetroch.

Jazdné vlastnosti bicykla (komfort, stabilita, ovládateľnosť, vedenie stopy) závisia vo veľkej miere od veľkosti a geometrie vami zvoleného rámu. Preto treba týmto dvom faktorom pri kúpe bicykla venovať pozornosť. Dôležité je uvedomiť si, na čo vám bude bicykel slúžiť a podľa toho vybrať vhodnú veľkosť a geometriu rámu. Ak preferujete kľudnú jazdu v nenáročnom teréne, vhodné bude zvoliť vrchnú hranicu veľkosti rámu vo vašej výškovej kategórii s mierne slopovou geometriou (horná rámová trubka je len mierne sklonená dozadu), ktorý vám poskytne vyššiu stabilitu aj komfort ako menší rám. Naopak, ak sa rozhodnete pre náročný terén, zjazdy, skákanie, vhodný bude slopový rám menšej veľkosti, s ktorým sa dá oveľa lepšie manévrovať. Toto sú len základné pravidlá, ktorými sa je dobré riadiť.

Jedna z metód určenia veľkosti rámu horského bicykla je dĺžka nohy:

- obujte si cyklistické tretry a odmerajte si dĺžku nohy (od rozkroku) z vnútornej strany a dosaďte do vzorca:
dĺžka nohy (v cm) x 0,56 / 2,5 = veľkosť rámu v palcoch
- výsledok je veľkosť rámu, vhodného k vašej dĺžke nôh 
- nepatrnou nevýhodou metódy je, že nezohľadňuje dĺžku vrchnej časti tela, no táto vzdialenosť sa dá do značnej miery regulovať dĺžkou predstavca a horizontálnym posunom sedla

Ako ďalšia pomôcka môže slúžiť nasledujúca tabuľka. Údaje sú len orientačné, každý výrobca používa vlastnú geometriu rámov. Veľkosť rámu sa určuje podľa dĺžky sedlovej trubky.

 

Horské bicykle

Výška postavyOdporúčaná veľkosť rámuVeľkosť kolies
cm cmpalcepalce
x < 168Sx < 4415'', 16''26''
165 - 178M45 - 4817'', 18''26''
175 - 188L49 - 5219'', 20''26''
185 - 195XL53 - 5521'', 22''26''
x > 195XXL55 - 6123'', 24''26''

 

Cestné bycikle

Vnútorná dĺžka nôhOdporúčaná veľkosť rámu
Veľkosť kolies
cmpalcecmpalce 
71 - 8128 - 325019,5''700c
76 - 8630 - 3454 - 5521,5''700c
81 - 9132 - 365823''700c
86 - 9734 - 386224,5''700c

 

Ďalšie užitočné rady:

posed:

- nastavenie vertikálnej polohy sedla: sadnite si na bicykel, jednu kľuku dajte do rovnobežnej polohy so sedlovou trubkou a nohu by ste mali mať v tejto polohe mierne pokrčenú (nesmie byť úplne natiahnutá ani veľmi skrčená)
- nastavenie horizontálnej polohy: keď si sadnete na bicykel a kľuku dáte do vodorovnej polohy, špička ohnutého kolena by mala pretínať stred osi pedála (ako pomôcka sa dá použiť závažie na špagáte)
- sedlo má byť vodorovne (ak chcete byť 100% presný, použite vodováhu)

poloha chodidla na pedáli:

- ak používate cyklistické tretry, venujte pozornosť správnemu nastaveniu „kufrov“ t.j. zarážok, pomocou ktorých sa tretra upína do pedála – pri zapnutí tretier do pedálov, tretry by mali byť v rovnobežnej polohe s kľukami a kĺb palca by mal byť priamo nad osou pedála